Om oss
Scoutshop ägs av riksorganisationen Scouterna, där all vinst från webbutiken går till scouting i Sverige.
Kundtjänst
Vår kundtjänst utgår från rikskansliet i Hägersten och har öppet helgfria vardagar mellan 09.00 - 16.00 (fredagar till kl 12.00). Växeln har lunchstängt mellan 12.00 - 13.00 (måndagar och onsdagar 12.00 - 14.00).
Avvikande öppetider: Vi har stängt alla röda dagar. Dag innan röd dag, under jul samt sommarhalvåret (ca v. 26 - 32) har växeln öppet mellan 09.00 - 12.00.
Du når oss på telefon: 0200 – 870 800 eller via mejl: scoutshop@scouterna.se. Vi hanterar ärenden löpande och svarar oftast inom 48 h.
Syfte och uppdrag
Vårt uppdrag är att generera intäkter till Scouterna och att tillhandahålla scoutdräkt, märken och material till medlemmar och kårer. Utöver det erbjuder vi ett bra sortiment av utrustning anpassat för scoutverksamhet och friluftsliv.
Vår ambition är att göra scouting mer synligt, tillgängligt och lönsamt. Det gör vi genom att profilera produkter som skapar synlighet, tar fram produkter inför stora nationella och internationella läger och hjälper kårer att tjäna pengar till deras verksamhet genom Scouternas julförsäljning.
Vi hjälper även kårer med beställningar av kårspecifika halsdukar och kårband.
Scoutshopens historia
Scoutshopen har en spännande historia som sträcker sig långt bak i tiden. Nedan får du ett axplock av historiska händelser som ligger till grund för det vi är idag.
1950-tal
I korsningen Sveavägen/Odengatan öppnade butiken Friluftsmagasinet/Scoutvaror AB. Butiken besöktes flitigt av friluftsentusiaster och scouter, där de kunde hitta allt från utrustning till scoutkläder, hattar, märken och knivar. Det blev en mötesplats för gemenskap.
1990-tal
Butiken levde kvar i många år, men snart mötte man ekonomiska utmaningar och Friluftsmagasinet såldes av. Kort därefter omvandlas det till det vi idag känner som Naturkompaniet.
Samtidigt fortsatte Scoutvaror leva vidare i Göteborg. På 2,5 anställda bedrevs försäljning, inköp och orderhantering. En gång om året släpptes en ny katalog, där medlemmarna beställde sina varor via kåren, som i sin tur la beställningen hos Scoutvaror.
2000-tal
Vid millennieskiftet flyttade Scoutvaror in hos Get Out, en av de första friluftsbutikerna att erbjuda onlineförsäljning. Det blev början på en ny era som gjorde det enklare att nå ut till kårerna över hela landet.
2007
Den nya scoutdräkten introduceras på storlägret Jiingijamborii i Kristianstad. Det var ett stort steg i utvecklingen. Det var inte bara en uppdatering av en dräkt - det var ett uttryck för förnyelse, för att bättre spegla Scoutrörelsens värderingar. Den nya dräkten kom i en gemensam färg, majolicablå, i flera modeller och plagg. En kollektion med målet att alla ska hitta något att känna sig bekväm i.
2009
Svenska Scoutrådet flyttar in försäljningen av scoutvaror inhouse med egen kundtjänst och tredjepartslogistiker. Det blir starten för Scoutshop.se – en e-handel som gör det möjligt för alla medlemmar att handla online.
2010
Året vi tog ett steg mot hållbarhet. Bomullen i barnskjortan byttes ut till Fairtrade-certifierad bomull, ett tidigt beslut som vi än idag är stolta över.
2011
Produktionen av scoutdräktsplagg flyttades till en fabrik i Indien, som var en av de första fabrikerna med kontroll över hela produktionskedjan – från råvara till färdig produkt. Det möjliggjorde att hela scoutdräkten nu kunde produceras av Fairtrade-certifierad bomull.
2013/2014
Scoutshopen introducerar ett återbäringssystem - Ett sätt för scoutkårerna att få ta del av de resurser som de själva är med och skapar, där fem procent av ordersumman går till en av våra anslutna kårer eller Scouterna centralt.
2022
Under Jamboree22 satte vi ett nytt försäljningsrekord! Vår 800 kvadratmeter stora friluftsbutik blev en succé, där köerna ringlade sig långa under hela lägerveckan.
2024
Vi fortsätter att blicka framåt. Som en del av vårt hållbarhetsarbete inledde vi ett samarbete med Revive Retail - en fantastisk möjlighet för våra kunder att sälja och köpa begagnade produkter direkt mellan varandra.
Mer information
Klicka på respektive länk för att läsa mer om: