Byten & returer

Jag vill göra ett byte, hur gör jag?

Du har bytesrätt inom 14 dagar från att du fått din beställning. Skicka tillbaka beställningen i sin originalförpackning till lagret tillsammans med följesedeln där du noterat vad du önskar byta till. Vi debiterar plock- och fraktavgift (75 kr) vid byten. Avgiften betalas via en faktura som skickas till din mejl.

Om du valde faktura som betalalternativ, behåll fakturan och betala den när du fått ett plagg som passar.

OBS! Vi kan inte hantera returer som skickats som rekommenderat brev. Lägg varorna du vill returnera i en passande förpackning, förslagsvis samma som den de skickades i. Gå till ditt närmaste paketombud och be om den mest prisvärda returen för din försändelse. Notera att returer som skickas med Schenker har kortare hanteringstid.

Adressen till lagret är:
Scoutshop, Exacta Distribution
Lundåsvägen 10-12
763 30 Hallstavik

Jag har ångrat mitt köp, hur gör jag?

Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2055:59). Ångerrätten gäller i 14 dagar från att du lagt beställningen. Skicka tillbaka din beställning i sin originalförpackning till lagret tillsammans med beställningsnumret samt en notering om att du önskar göra en retur. När är returen är mottagen och hanterad av vårt lager gör vi en återbetalning. Returer bekostas av kunden. Observera att vi inte kan hantera returer som skickats som rekommenderat brev. Ta hjälp av ombudet och skicka tillbaka returen som ett vanligt paket.

Har du betalat via faktura? Notera bankkontonummer, clearingnummer samt bankens namn på följesedeln.

Varför har ni inte fria byten/returer?

Vi tar ut en plock-och fraktavgift i samband med byte av varor då vi har ett tredjepartslager, det vill säga att vi hyr in tjänsten, där varje plock och hantering av ordrar kostar. Vi vill att allt överskott ska gå tillbaka till Scouterna och våra barn och ungdomar, inte att överskottet från försäljningen ska gå till kostnader av frakt och hantering. Kontakta gärna oss om du har några frågor kring detta.

 
Återbetalning
Jag har returnerat min order, hur snabbt kan jag förvänta mig en återbetalning?

Det kan ta ca 14 arbetsdagar från det att du har skickat din retur tills vårt lager mottagit och registrerat returen. Betalade du med kort tar det ytterligare 2-3 arbetsdagar innan pengarna är åter på ditt konto. Betalade du med faktura kan det ta upp till tre veckor innan pengarna är återbetalda.


Reklamation
Jag vill reklamera mitt köp, hur gör jag?

Enligt konsumentköplagen har du rätt att göra en reklamation om varan du har fått visar sig vara felaktig eller defekt. Skicka ditt reklamationsärende till vår kundtjänst tillsammans med en förklaring och bild på varan. Om reklamationen godkänns skickar vi en retursedel till dig så att du kan skicka tillbaka varan samt en ny vara alternativt pengarna tillbaka.


Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta vår kundtjänst på 0200-870 800 eller skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se så hjälper vi dig!

Har du tips och förslag på hur vi kan utvecklas?

Skicka ett mail till tipsascoutshop@scouterna.se. Tack för din feedback!