Byten & returer

Byten

Du har bytesrätt inom 14 dagar från att du fått din beställning. För att göra ett byte, följ sedan stegen nedan:

  1. Ladda ned returformuläret nedan
  2. Fyll i fälten noga och mejla till scoutshop@exacta.se.
  3. När vi har hanterat din förfrågan skickas en retursedel till din mejl, där frakten är förbetald av oss. Vi svarar inom 24 h från att du skickat ditt mejl.
  4. Packa varan i sin originalförpackning, skriv ut retursedeln och fäst på paketet.
  5. Lämna in paketet hos närmaste ombud.

Ladda ned returformuläret här >>

Vänligen notera att vi fakturerar 125 kr för plock- och frakt vid byten. Fakturan skickas via mejl.

Om du valde faktura som betalalternativ, behåll fakturan och betala den när du fått ett plagg som passar.

 
Returer

Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2055:59). Ångerrätten gäller i 14 dagar från att du lagt beställningen. För att returnera, följ steg 1–5 under ”byten”. När returen är mottagen och hanterad av vårt lager gör vi en återbetalning.

Vänligen notera att vi debiterar 50 kr i returkostnad vid återbetalning.

Har du betalat via faktura? Notera då även bankkontonummer, clearingnummer samt bankens namn i returformuläret.

 
Varför har ni inte fria byten/returer?

Scoutshopen har ett tredjepartslager, det vill säga att vi hyr in tjänsten, där varje plock och hantering av ordrar kostar. Vi vill att allt överskott ska gå tillbaka till Scouterna och våra barn och ungdomar, inte att överskottet från försäljningen ska gå till kostnader av frakt och hantering

För samtliga returer debiterar vi därmed en fast returavgift på 50 kr. Den dras av vid återbetalning.

För byten tillkommer även en plock- och hanteringsavgift på 75 kr, det innebär att den totala summan för plock- och frakt vid byten blir 125 kr. Denna avgift fakturerar vi i efterhand, där fakturan skickas via mejl.

 
Återbetalning

Det kan ta ca 14 arbetsdagar från det att du har skickat din retur tills vårt lager mottagit och registrerat returen. Betalade du med kort tar det ytterligare 2-3 arbetsdagar innan pengarna är åter på ditt konto. Betalade du med faktura kan det ta upp till tre veckor innan pengarna är återbetalda.

 
Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du rätt att göra en reklamation om varan du har fått visar sig vara felaktig eller defekt. Skicka ditt reklamationsärende till vår kundtjänst scoutshop@scouterna.se tillsammans med en förklaring och bild på varan. Om reklamationen godkänns skickar vi en retursedel till dig så att du kan skicka tillbaka varan och antingen få en ny vara alternativt pengarna tillbaka.



Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta vår kundtjänst på 0200-870 800 eller skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se så hjälper vi dig!

Har du tips och förslag på hur vi kan utvecklas?

Skicka ett mail till tipsascoutshop@scouterna.se. Tack för din feedback!