Frågor & svar



Beställning
Hur vet jag att min beställning har mottagits?

När din beställning är mottagen skickar vi en orderbekräftelse via mejl. Har du inte fått någon orderbekräftelse, kolla först i din skräpkorg. Kontakta annars vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Jag vill avbryta mitt köp, hur gör jag?

Om vårt lager inte har börjat hanterat din beställning än kan den avbrytas. Kontakta vår kundtjänst omgående på telefon 0200 – 870 800. Om beställningen redan har skickats kan du returnera paketet till oss. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Kan jag komplettera i en lagd beställning?

Vi kan tyvärr inte göra ändringar i beställningar som är lagda. Om beställningen inte har skickats till vårt lager än kan vi avbryta ordern manuellt och lägga om den på nytt. Kontakta vår kundtjänst omgående så gör vi det vi kan för att hjälpa dig.


Betalning
Vilka betalsätt kan jag använda mig av?.

Som privatperson kan du välja att handla med kort alternativt postförskott.

Är ni en kår erbjuder vi er att handla mot faktura. För att fakturaalternativet ska dyka upp i kassan behöver ni först vara upplagda som fakturakund. Skicka ett mail till scouthop@scouterna.se med en notering om vilket konto som ska ändras till fakturakund, så hjälper vi er.

Jag har inte fått något kvitto på mitt köp, varför?

Orderbekräftelsen som skickades till din mejl efter din beställning lagts fungerar som ett kvitto. Saknar du orderbekräftelse kan du kontakta vår kundtjänst så skickar vi en kopia via mejl.

Varför kan ni inte skicka fakturan direkt till kassören och varorna till mig?

Vårt system kan endast hantera en mejladress. Det innebär att den mejladress som du har registrerat på konto är även dit både orderbekräftelse och faktura skickas. Du kan själv ändra din mejladress genom att logga in på ditt konto och gå till kontoinställningar alternativt kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

Kan ni skicka e-faktura?

Vi kan tyvärr inte skicka e-fakturor. Fakturan skickas till den mejl du har registrerat på ditt konto. Har du inte fått någon faktura, kolla din skräppost först innan du kontaktar vår kundtjänst.


Byten/returer
Jag vill göra ett byte, hur gör jag?

Du har bytesrätt inom 14 dagar från att du fått din beställning. Skicka tillbaka beställningen i sin originalförpackning till lagret tillsammans med beställningsnumret samt en notering om vad du önskar byta till. Vi debiterar plock- och fraktavgift (75 kr) vid byten. Om du fick en faktura, behåll den och betala fakturan när du fått ett plagg som passar.

Observera att vi inte kan hantera returer som skickats som rekommenderat brev. Ta hjälp av ombudet och skicka tillbaka returen som ett vanligt paket.

Adressen till lagret är:
Scoutshop, Exacta Distribution
Lundåsvägen 10-12
763 30 Hallstavik

Jag har ångrat mitt köp, hur gör jag?

Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2055:59). Ångerrätten gäller i 14 dagar från att du lagt beställningen. Skicka tillbaka din beställning i sin originalförpackning till lagret tillsammans med beställningsnumret samt en notering om att du önskar göra en retur. När är returen är mottagen och hanterad av vårt lager gör vi en återbetalning. Returer bekostas av kunden. Observera att vi inte kan hantera returer som skickats som rekommenderat brev. Ta hjälp av ombudet och skicka tillbaka returen som ett vanligt paket.

Har du betalat via postförskott eller faktura? Notera bankkontonummer, clearingnummer samt bankens namn på följesedeln.

Varför har ni inte fria byten/returer?

Vi tar ut en plock-och fraktavgift i samband med byte av varor då vi har ett tredjepartslager, det vill säga att vi hyr in tjänsten, där varje plock och hantering av ordrar kostar. Vi vill att allt överskott ska gå tillbaka till Scouterna och våra barn och ungdomar, inte att överskottet från försäljningen ska gå till kostnader av frakt och hantering. Kontakta gärna oss om du har några frågor kring detta.

Jag har returnerat min order, hur snabbt kan jag förvänta mig en återbetalning?

Det tar ca 5-8 arbetsdagar från det att du har skickat din retur tills vårt lager mottagit och registrerat returen. Betalade du med kort tar det ytterligare 2-3 arbetsdagar innan pengarna är åter på ditt konto. Betalade du med postförskott eller faktura kan det ta upp till tre veckor innan pengarna är återbetalda.


Reklamation
Jag vill reklamera mitt köp, hur gör jag?

Enligt konsumentköplagen har du rätt att göra en reklamation om varan du har fått visar sig vara felaktig eller defekt. Skicka ditt reklamationsärende till vår kundtjänst tillsammans med en förklaring och bild på varan. Om reklamationen godkänns skickar vi en retursedel till dig så att du kan skicka tillbaka varan samt en ny vara alternativt pengarna tillbaka.


Transport och leverans
Vad kostar frakten inom Sverige?

För alla beställningar under 500 kr tillkommer en plock- och fraktavgift på 75 kr. Alla beställningar över 500 kr är fraktfria.

Levererar ni utanför Sverige?

Ja, vi levererar utanför Sverige. Lägg din beställning som vanligt i webbutiken och skicka sedan ditt ordernummer till vår kundtjänst, så ändrar vi land manuellt.

Hur snabbt kan jag få leverans?

Beställningar gjorda före midnatt skickas i regel vardagen efter. Beräknad leveranstid är 3-5 arbetsdagar, beroende på om din beställning skickas med Postnord eller Schenker. Läs mer om detta nedan. Kring terminsstart, terminsslut och St Georg kan leveranstiderna vara något längre.

Var är mitt paket?

När din beställning lämnar vårt lager får du en avisering via mejl med spårningsID. Majoriteten av leveranserna via Schenker. Märken och lättare beställningar under 200 gram kan komma att skickas som brev (ej spårbart) med Postnord. Vid högtider och terminsavslutningar kan leveranstiden vara något längre. Om du inte har fått något avseringsmejl kan det bero på att vi inte har hunnit plocka din order än eller så har fraktbolaget inte mottagit försändelsen. Kontakta oss gärna om du har några frågor.

Kan jag välja vilket postombud jag vill att mitt paket ska skickas till?

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda våra kunder att välja postombud själv. Vi skickar till närmaste Schenker-ombud eller Postnord-ombud, beroende på vilket fraktbolag beställningen har skickats med.


Storlek
Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa?

Du hittar storleksguider för respektive plagg där du beställer plaggen. Vid en del plagg saknas tyvärr måttangivelser. Storleksguide för scoutdräkten hittar du här och storleksguide för friluftsbyxan hittar du här.


Presentkort
Kan jag köpa ett presentkort i Scoutshop?

Ja, du kan köpa presentkort i Scoutshop. Skicka ett mejl med belopp till vår kundtjänst på scoutshop@scouterna.se så skickar vi presentkortet till dig digitalt.


Mitt konto
Jag har flyttat, hur gör jag för att byta adress?

Du kan själv ändra och lägga till nya adresser under ”Mitt konto” och ”kontoinställningar”. Det går även bra att mejla vår kundtjänst för hjälp.


Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta vår kundtjänst på 0200-870 800 eller skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se så hjälper vi dig!

Har du tips och förslag på hur vi kan utvecklas?

Skicka ett mail till tipsascoutshop@scouterna.se. Tack för din feedback!