Frågor & Svar

 

Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa?
Du hittar storleksguider för respektive plagg där du beställer plaggen. Mät ett motsvarande plagg som du har hemma och som du tycker sitter bra, titta sedan i storleksguiden och välj storlek. Vid en del plagg som vi säljer ut saknas måttangivelser.

Jag har ångrat mig, hur går jag till väga?
Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Ångerrätten gäller i 14 dagar från ditt orderdatum. Skicka tillbaka din beställning i sin originalförpackning till lagret tillsammans med beställningsnumret och en notering om att du önskar göra en retur. När returen är mottagen gör vi en återbetalning. För beställningar som är lagda mot postförskott, notera även bankkontonummer, clearingnummer samt bankens namn. Returer bekostas av kunden.

Adressen till lagret är:
Scoutshop, Exacta Distribution
Lundåsvägen 10-12
763 30 Hallstavik

OBS! Skicka EJ som rekommenderat brev.


Jag vill göra ett byte, hur går jag till väga?
Du har bytesrätt inom 14 dagar från att du har fått din beställning. Skicka tillbaka din beställning i sin originalförpackning till lagret (se adress ovan) tillsammans med beställningsnumret samt en notering om vad du önskar byta till. Behåll fakturan om du fick en sådan, när du har fått ett plagg som passar betalar du via den ursprungliga fakturan. Vi debiterar plock- och fraktavgift (75 kr) vid byten.

Varför kan ni inte skicka fakturan direkt till kassören och varorna till mig?
Systemet kan endast hantera en mailadress. Det är den mailadressen man loggar in med och dit skickas både bekräftelse och faktura. Självklart kan man ha den mailadress som ska få fakturan som primär mailadress, men då skickas allt dit och det är även den adress man loggar in med.

Kan jag komplettera min beställning?
Vi kan inte ändra i beställningar som redan är skickade. Så länge din beställning inte har skickats till lagret kan den tas bort manuellt av kundtjänst. I praktiken innebär det att beställningar lagda mellan kl. 07:00 och 16:00 kan stoppas.

Hur snabbt kan jag få leverans?
Beställningar gjorda före midnatt skickas i regel vardagen efter. Leveranser som skickas som brev tar ca 2 dagar och leveranser som skickas som paket tar 3-5 dagar. Kring St Georg, terminsstart och terminsavslutning är det bra att räkna med någon dag extra.

Var är mitt paket?
Är beställningen under 2 kg skickas den som brev med posten och går därmed inte att spåra. Är beställningen över 2 kg skickas det som ett spårbart paket via Schenker. Hör av dig till oss på scoutshop@scouterna.se för att få ditt spårnings-ID.

Jag har returnerat min order, hur lång tid tar det innan pengarna återbetalas till mitt konto?
Det tar ca 5 arbetsdagar från det att du har skickat din retur tills vårt lager mottagit och registrerat returen. Betalade du med kort tar det mellan 3-5 arbetsdagar innan pengarna är åter på ditt konto. Betalade du via postförskott eller faktura kan det ta cirka 3 veckor innan pengarna är återbetalda. Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Det står ex moms, tillkommer moms på mitt köp?
Nej, vi är momsbefriade. Priset som står på varan är det ni betalar plus ev. plock- och fraktavgift.

Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta vår kundtjänst på 0200-870 800 eller skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se så hjälper vi dig!