Allmänna villkor
Att handla
Att handla i Scoutshopen är enkelt och säkert. Du kan handla utan att vara inloggad eller välja att skapa ett personligt konto. När köpet är genomfört får du en orderbekräftelse och leveransinformation till den e-postadress som du registrerar som användarnamn.
Priser & sortiment
På hemsidan finns aktuellt sortiment och aktuella priser. Scouterna förbehåller sig rätten att justera priserna om detta är nödvändigt på grund av exempelvis väsentligt höjda leverantörspriser.
Leverans
Vi skickar din leverans omgående, normalt sett dag efter beställning. Plock & fraktavgift á 75 kr tillkommer på varje order under 500 kr. Alla beställningar över 500 kr är fraktfria. Distribution sker i huvudsak via Schenker som paket. Mindre försändelser kan komma att skickas som brev via Postnord. Vi levererar utanför Sveriges gränser. Läs mer under avsnittet Leverans på sidan Vanliga frågor & svar.
Betalningsvillkor
Privatpersoner kan betala med swish och kort (VISA/Mastercard). Vi erbjuder kårer att handla mot faktura, se nedan.
Fakturabetalning
Beställning av kårens ombud skickas mot faktura. För att bli fakturakund behöver vår kundtjänst kontaktas på scoutshop@scouterna.se. Fakturan mejlas som en pdf till den e-postadress som är registrerad som användarnamn. Avsändaren för fakturamejl är AutoInvoice. Beställningar från kunder med obetalda, förfallna fakturor expedieras ej. Undvik att betala för sent! Vi lämnar omgående förfallna fakturor till Kundinkasso för åtgärd. Påminnelseavgift, dröjsmålsränta (f.n. 24 %) och alla andra lagstadgade avgifter tillkommer utan undantag. Falska beställningar och bedrägerier/bedrägeriförsök polisanmäls direkt. Levererade varor förblir i Scouternas ägo till dess fakturan är till fullo betald.
Retur & reklamation
Under Byten & Returer hittar du information om hur du går tillväga för att byta eller returnera en vara. Vid reklamationer och övriga frågor om beställningar, kontakta vår kundtjänst på scoutshop@scouterna.se eller ring 0200 - 870 800 för snabbare hjälp. På ej använda produkter gäller 14 dagars retur-/bytesrätt, fraktkostnader debiteras. Vid reklamation (felaktig leverans, defekt vara etc) står vi för fraktkostnad. Scouterna tillämpar konsumentverkets riktlinjer och följer därmed Konsumentköplagen, Köplagen och Distansavtalslagen. Som privatkonsument har du därför alla rättigheter som omnämns i köplagen, bland annat tre års reklamationsrätt om du kan påvisa fabrikationsfel. Läs mer hos Konsumentverket.
Personuppgifter
När du beställer hos oss godkänner du samtidigt att vi lagrar och använder informationen som du har lämnat om dig för att kunna fullgöra våra åtaganden och tillhandahålla den service som du förväntar dig. Givetvis behöver vi dem för att kunna leverera men också för kreditkontroll, skicka information om varor och ibland för att kunna sända erbjudanden och information (marknadsföringsändamål). Om det blir några problem vid leverans och betalning kommer vi också att använda uppgifterna för att kunna komma i kontakt med dig. Du har rätt att kontakta oss för att ta del av de personuppgifter som vi har registrerat om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära att uppgifterna skall rättas till eller tas bort. Skicka ett mail till scoutshop@scouterna.se. Kundregistret är anmält till Datainspektionen och vi har personuppgiftsombud och följer Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).
Under Frågor & svar hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får in. Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta oss på scoutshop@scouterna.se eller på 0200 - 870 800.